srpski

Najnoviji projekti:
Klackalište–poligon neravnoteže, Bijenale Arhitekture u Veneciji 2010
Lepota susreta na klackalici nas poziva na prilagodjavanje (i uvažavanje) onome
sa druge strane, radi uspostavljanja ravnoteže i radi nalaženja zajedničkog zadovoljstva u toj igri. Šetanje biljaka postavljenih na čudna postolja, osetljivih na neravnine, nas pita koliko smo osetljivi i nežni prema sredini koja nas okružuje.
little arrow Klackalište–poligon neravnoteže - Impressum
little arrow Objava otpisanog, Neime Reč
little arrow Linkovi (par tekstova o radu i video)
herb-o-bile
dish-familysh
tree-klac
plantractor
djeram-klac
bush-o-rush
x-klac
plant-o-pet
fork-klac
tree-tread
multy-klac*
 
Škart je kolektiv nastao oko 1990 godine na arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Kolektiv voli da esperimentiše u radu, a najviše u poeziji i dizajnu.


Bavi se i «arhitekturom ljudskih odnosa».

Kroz stalni sukob unutar kolektiva, koji ih prati od početka, članovi pokušavaju da iz toga izvuku novu vrednost.


Vešti su da grešku učine lepom.

Uporni su u pokušajima da spoje rad i zadovoljstvo.

Seesaw Play-Grow


XII Mostra Internazionale di Architettura, Biennale di Venezia 2010
Pavillion di Serbia
ŠKART

little arrow mobiljke:
proizvodnja: Skills Division, Beograd
asistenti: Vaso Lukić, Filip Zarić, Goran Marinić
little arrow klackalice:
proizvodnja: Ban Drvo, Debeljača
little arrow hor PROBA
ARMATURA, architectural hymn
članovi hora: Aleksandra Vilotić, Ana Karlović, Danilo Šolović, Đordje Ilić, Filip Zarić, Goran Marinić, Maja Konstantinović, Midica Milovanović, Milica Vilotić, Tamara Milanović

saradnici:
Snežana Skoko, Sanja Stamenković (tekstil), Saša Djukičin (web dizajn), Vladimir Brašanac, Čedomir Kovačev (translations, web dizajn), Dušica Parezanović (dokumentovanje), Darka Radosavljević (tekst), Eric Eng (translations)

podrška:
Ministarstvo kulture Republike Srbije
Nebojša Bradić, Ministar

komesar izložbe:
Jovan Mitrović

žiri:
Branko Pavić
Branislav Mitrović
Dejan Miljković
Lazar Kuzmanov
Goran Vojvodić

produkcija:
Udruženje Arhitekata Srbije
Društvo arhitekata Beograda
www.dab.rs

izvršni tim:
Jagoda Stamenković
Maja Mišković
Maja Gavrić

izdavač:
Ministarstvo kulture Republike Srbije
štampa: Standard 2, Beli Potok

Objava otpisanog



Ko je još čuo prasak šišarke koja se budi?- P.R.
Pjesnici su čuđenje u svijetu - Antun Branko Šimić

Trenutno bijenale arhitekture u Veneciji donosi nam blještavo iznenađenje : u jednom paviljonu  je Poezija doslovce uzeta  za gradivnu materiju Arhitekture. U svetu finansijskog terora, megalomanskih investicija i prosjačenja bogatih, neko je otvorio vrata Svemira. Da prostruji.

Pred sve naklonjene deklasiranom, preciznije škart putovanju, isprečilo se pitanje:  na koje  nas razine letilica/klackalica Škart grupe za izvršenje poezije, diže na svom 20- godišnjem uzletu iznad o-srednjih visina? Očigledno je o tim razinama nemoguće govoriti u za-datim koordinatama vrednosti, s obzirom da škartografija pomera granice svega sraslog za  cvet (buržoaske) s-vesti.  Zato joj  na putu neimenljivog možda najbolje  stoji privremeno ime : politika aktivnog  samoupravnog nesvrstavanja ili povratak otpisanog (škarta). Aktivnu  poetsko kolektivnu misao Škarta i svih koji je iz godine u godinu sve više praktikuju (kroz različite medije), jednostavno je  nemoguće smestiti niti u jednu postojeću rubriku kulturološke hijerarhizacije,  kustoske sistematizacije kao ni u jedno administrirativno polje tradicionalno savremene umetnosti i estetike. Zastupajući besklasnost i besplatnost kao  osnovni estetski princip, sopstveni su "k(l)atalog" na pomenutoj izložbi arhitekture,  Škart-isti smanjili na format  džepne pesmarice (notesa) i učinili ga dostupnog svima -  praznog (sve stranice su jednake, nema meta-diskursa). Ni (samo) delo, ni (samo) grupa, ni (samo) pokret, Škart je grupni i  neprebrojivi   fenomen (nemoguće je tačno saznati ko je u sva-kom trenutku "deo Škarta"), i pokret samo u smislu pokretanja svih koji su zakazali sastanak sa  razlomnim i nepoznatim.  Jer prihvatiti  kolektivnu škart poetsku materiju kao repro materijal i put  nužne emancipacije i slobode svih,  na koju ona poziva, koje ona utire i objavljuje, znači kretati se prema svetu bez podele na : Sredstva za prozivodnju i prozivodne Snage, višak i Vrednosti, Radnike i Neradnike, Pesnike i (bezus)pešnike, Umetnike i razmetnike,  pojače i Pevače ,  Dizajnere i potrošače, gledaoce i Izvođače,  filozofe i "filozofe",  Slova i slagače,  Specijaliste i Amatere,  Profesionalne Arhitekte i priučene Majstore nove stvarnosti- znači prihvatiti škart metodologiju živom, istinski nesvrstanom,  potpuno autentičnom i inovantnom figurom  nadolazeće promene odnosa  u  umetnosti i u svetu. U onom svetu u kome nema boljih i gorih, jer su svi sposobni za sve, uključujući  sebe za Poeziju, ondosno za  destilirajuću transformaciju svega postojećeg.

Iz svih tih razloga aktivna kolektivna  supstanca umetničke (od svi umeju) grupe Škart  i pored ovogodišnjeg useljavanja u  arhitektonski paviljon u Veneciji  nije ni samo  arhitektura, ni samo  muzika, ni samo literatura, ni samo poezija, ni samo festival  govorništva i poezije,  ni samo crtež (slobodnom rukom), ni samo armatura, ni samo grafičko oblikovanje, ni samo skulptura, ni samo hor,  komponovanje, vez,   grafički rad, rad na radništvu, vera u bezbožništvo, zbeg do izbeglih, ni samo rad, ni samo zadovoljstvo,  ni samo misao, ni samo materija, ni samo večno učenje i deljenje znanja - već sve to zajedno, deoba i sloboda da se u cilju nadolazeće slobode  svih, svako  i sve izmesti iz svog mesta, oseti protagonistom  konačnog ukidanja podele rada i istorijski dodeljenih uloga. Radnik na sastavljanju klackalice postaje umetnik, a poeta radnik ("uniforma’ paviljona i svih u njemu je radničko plava: na njoj piše Radnikumetnik). Škart aktivitet deljenja,  sazivanja i zajedništva,  mogućnost da se bude mnogo toga, u isto vreme,  a ne samo kruto identitarno Jedno,  za svakoga ko želi da se pridruži, tako postaje praznina koja subjektivira, ona koja dosadašnje  objekte umetnosti pretvara u subjekte prema sopstvenim uslovljenostima trenutka.

Svekolikom arhitekturom  razlistalih i transformisanih  pojmova koji su se nekada, pre njih,  zvali knjige, klackalice, saksije,  bašte, himne, horovi, izložbe, umetnička dela, štamparske greške, kuponi za snabdevanje ( čudom, između ostalog),  borci za povratak škarta (otpisa), cepaju namalani rikvand  postojeće stvarnosti  zauvek probijajući mesto za svakoga ko želi da uđe, misli, stvara i menja, širi, bez audicije i konkursa, bez selekcije i  granica, tu, odmah i sada ovaj svet. Poezijom. U smislu mnogo puta već rečenom: "Poezija neminovno i bezuslovno angažuje onoga ko je praktikuje, u pravcu revolucionranog opredeljenja", kao i Lotreamonovskog krika da će poeziju umeti i imati SVI . U Škart arhitekturi nema krugova ni kvadrata,  galerija ni rezervata, na delu su nova geometrisjka na-čela. Zato je  akciono i kontemplativno jedinstvo Škart  armature moćno sredstvo za uzletanje iznad osrednjosti: pretencioznosti i samodovoljnosti akademizma, konformizma,  anahronizma, birokratizma, elitizma, l'art pour l'artisma i vatrogasne umetnosti svakog tipa... Škart Ativna praktična misao pucketa. Do trenutka konačnog buđenja  svega:  uključujući šišarke u venecijanskim Đardinima. Spore i sporangije koje se tom prilikom oslobađaju zasejaće buduće šume smisla u postojećim brazdama nedovoljnog i samodovoljnog - velikog docvalog herbarijuma  malograđanskog manirizma svake vrste.

* Hvala selektorima arhitektonskog konkursa za predstavnika Srbije na trenutnom Bijenalu arhitekture u Veneciji, koji su u sumornim vremenima stručnog i tradicionalnog znanja, kada već sa otpadom ne znaju šta bi u umetnosti ( kojoj?), umeli da u arhitekturi prepoznaju univerzalno svojstvo škart  vezivnog materijala budućnosti. Onog što  iz ničega ume da postane sve. I iz nečega neko. 

  Neime Reč